Відбулось відкриття найбільшого радіотелескопу ALMA

радіотелескоп ALMAДжерело: Новини науки та техніки, нові технології

13 березня 2013 року було офіційно відкрито величезний радіотелескоп, який здатний «побачити» найдрібніші та найвіддаленіші об’єкти Всесвіту. Ця подія стала дійсно визначною для астрономічного співтовариства. Велика кількість вчених і представників різних наукових організацій, котрі зібралися на церемонію відкриття, виразили надію, що ALMA (Atacama Large Mіllіmeter-submіllіmeter Array), стане науковим інструментом, що зробить революційний переворот у сучасній астрономії та астрофізиці. Адже проект телескопу ALMA є проектом найбільшого, найскладнішого та найбільш сучасного радіотелескопу на даний момент.

Телескоп ALMA, що в перекладі з іспанського означає "душа", допоможе розкрити нові таємниці найпоширеніших явищ у космосі. З висоти 5 кілометрів над рівнем моря телескоп зможе побачити сутички молодих зірок, зіткнення величезних космічних об'єктів, формування нових планет й, можливо, процеси формування супутників планет віддалених світів.

Церемонія відкриття стала кульмінаційною точкою 30 років планування, проектування та 10 років будівництва. Американський Національний науковий фонд витратив близько 500 мільйонів доларів на проект ALMA, що є найбільшими інвестиціями на сьогоднішній день, зробленими цим фондом. Крім створення самого телескопу, у процесі розробки його конструкції було зроблено безліч нових ідей та рішень, які будуть дуже корисні та знайдуть застосування в інших галузях не пов’язаних з наукою.

Як повідомляє ресурс svit-nauki.info, технології, які дали можливість створити деякі вузли телескопа ALMA, з'явилися тільки в останні кілька років. А по завершенню 30-річного терміну роботи телескопа, його конструкцію можна буде модернізувати, встановивши на нього ще більш технологічні та чутливі приймачі, які дозволять продовжити термін служби цього астрономічного інструмента на багато років і дозволять досліджувати глибини космосу ще ретельніше та продуктивніше.

Половина всього випромінювання у Всесвіті перебуває в міліметровому діапазоні електромагнітного спектру, у діапазоні, котрий лежить між довгохвильовим інфрачервоним випромінюванням та радіохвилями. Телескоп ALMA здатний виявити ці хвилі, випромінювані відносно холодними та віддаленими космічними об'єктами. Це стає можливим завдяки географічному розміщенню телескопа, що перебуває на висоті 5 кілометрів у найбільш сухій пустелі на Землі, і неймовірній точності синхронізації роботи 66-ти антен цього телескопа.

"На жаль, ми не можемо зробити телескоп з однією антеною, апертура якого буде дорівнює 15 кілометрам. Тому ми змушені створювати таку апертуру штучно, збільшуючи кількість антен " - пояснює Майкл Торнберн, голова відділу розробки ALMA, - "Ми поєднуємо сигнали від окремих антен таким чином, що всі антени телескопа "об’єднуються" в одну величенну антену, діаметр якої може регулюватись, це дає нам великий коефіцієнт відношення кутової роздільної здатності до апертури телескопа та довжини прийнятих хвиль".

Під керуванням надпотужної комп’ютерної системи кожна антена телескопа ALMA рухається абсолютно синхронно з іншими для того, щоб змінити напрямок "погляду" телескопа. Крім цього, гігантські транспортери, спеціально розроблені для телескопа ALMA, можуть підняти антени, перемістити їх та встановити на один з 192 бетонних фундаментів, що дозволяє досить оперативно змінювати конфігурацію антен радіотелескопа. Завдяки цьому та іншим технологічним викрутасам телескоп ALMA може "побачити" випромінювання від джерел, в 10 разів більш слабкіших, ніж ті, які можуть бути виявлені іншими сучасними радіотелескопами.

"Ми сподіваємося, що незабаром за допомогою телескопа ALMA ми виявимо темну матерію та енергію, і проникнемо в таємниці її природи" - розповів П’єр Кокс (Pіerre Cox), новообраний директор телескопа ALMA.

Переглядів: 482 | Додав: Fizik | Рейтинг: 0.0/0