Японські вчені створили 113-й елемент періодичної системи

Японські вчені створили 113-й елемент періодичної системиДжерело: logo

Група японських учених представила експериментальні свідчення того, що їй вдалося синтезувати надважкий елемент з 113 протонами в ядрі, поки званий унунтріем. Ізотоп унунтрія 278113 фізики отримували в реакції виду 209Bi + 70Zn → 278113 + n. Для дослідження цієї реакції і її продуктів була організована тривала серія експериментів в Прискорювальному центрі ім. Нішіни, яка стартувала ще у вересні 2003-го. Досліди проводилися за самою звичайною схемою: встановлений в Центрі лінійний прискорювач видавав пучки іонів цинку, які потім направлялися на тонкі (450-780 мкг/см2) Вісмутові мішені.

Перші результати спостереження дали в середині двотисячних, коли детектори зафіксували пару подій, які об'єднали чотири альфа-розпади з наступним спонтанним поділом. Обробивши дані, експериментатори прийшли до висновку про те, що елементами ланцюжків розпадів були ізотопи 278113, 274Rg, 270Mt, 266Bh і 262Db. Оскільки процес спонтанного поділу останнього нукліда, Дубнія, і його дочірні нукліди вивчені досить погано, робоча група, створена Міжнародним союзом теоретичної і прикладної хімії та Міжнародним союзом теоретичної і прикладної фізики, визнала зібрані докази «недостатньо переконливими».

Японські вчені створили 113-й елемент періодичної системи
Ланцюжок із шести альфа-розпадів, відновлена ​​за даними від 12 серпня 2012-го (ілюстрація з Journal of the Physical Society of Japan).

В найближчому майбутньому ситуація повинна змінитися, оскільки в серпні цього року японці зареєстрували ще одну подію, яка відповідає більш довгому ланцюжку перетворень і пов'язує народження 278113 з добре охарактеризованих нуклідами. У зареєстрованій послідовності місце спонтанного поділу Дубнію зайняв його альфа-розпад, що дало можливість скласти показаний на малюнку ряд з шести альфа-розпадів і семи елементів (унунтрій - рентгеном - мейтнерій - борій - Дубно - лоуренсій - менделевій).

Тепер згадана вище робоча група повинна вирішити, чи достатньо буде нових даних для офіційного оголошення про відкриття унунтрія і хто по праву першовідкривача буде вибирати назву елемента, яке увійде в періодичну систему. Конкуренцію японцям тут складають співробітники Дубнинського Об'єднаного інституту ядерних досліджень, які отримують унунтрій в реакціях на зразок 48Ca + 243Am і 48Ca + 237Np. За словами Юрія Оганесяна, керівника російської групи, яка співпрацює з колегами з американської Ліверморської національної лабораторії ім. Лоуренса, в Дубнію було синтезовано вже 56 атомів (п'ять різних ізотопів) 113-го елементу.

Переглядів: 513 | Додав: Fizik | Рейтинг: 0.0/0